Friday, August 25, 2023

Ripa & Öring - två mygg i en smäll

 
Idag var jag och "sköt ripa" på
Varpsund, min jaktklubb-bana
utanför Bålsta.
Efter 4-5 missar innan första
träff tog jag sen ner 56st från-
duvor av 70st, träffade alltså i
snitt 4 av 5st.
Jag ska göra det jag tänkt länge,
kombinera ripjakt & flugfiske i
fjällen sista veckan i augusti då
det är tillåtet med båda. Guide
& stående fågelhund.
Inga garantier finns. Om jag inte
skriver mer om detta så blev det
kanske ingen kontakt med ripa
(eller tjäder); fisket vet jag det blir
ngt, efter 50 års flugfiske i fjällen.
Å andra sidan har jag inte skrivit
om den stora öring jag krokade
och sen tappade bara för en 1v
sen i en liten ström uppe på Fulu-
fjället i Nordvästra Dalarna.
Den hade varit med förr, den var
blixtsnabb och hade fördel av en
trång miljö med grenar & botten-
växter.
Den visste hur den skulle simma
rakt emot mig och sen in i allt
detta och sno runt för att sen kun-
na slita av den tunna flugtafsen.
Både jag och Henke min son såg
den först i två höga hopp över
ytan innan allt var över, jag hann
helt enkelt inte med att samla in
lina och få en trygg direktkontakt.
Efteråt sätter man sig ner en stund
på backen, just denna gång bred-
vid en alldeles färsk hög med björn-
spillning,
och börjar resonera fram hur bra
det ändå var.. att denna öring fick
gå kvar för att delta i den lek som
är orsak till att fisket stängs för
öring efter den 31 augusti varje år.

//Björn Hellman






No comments:

Post a Comment