Gud varnar i sitt Ord; i Bibeln, allvarligt för att
öppna upp sig för Spiritism. Sekulära Wikipedia
definierar Spiritism som "övertygelsen om att
människan kan få kontakt med avlidnas andar."
Men en människa kan inte få kontakt med av-
lidnas andar. De befinner sig på plats/er Gud
har bestämt. Din egen ande, du, bor i dig, i din
kropp. Du kan inte resa hur du vill i det andliga.
Istället är det så, som det alltid har varit, att vår
själafiende, djävulen, vill få oss tro att vi kan
ha kontakt med avlidna, känna "de är hos oss",
i t ex sorg & saknad; medan i själva verket det
är den demoniska världen som lurar.. & binder.
Det är inte alltid så enkelt att människan söker
kontakt med avlidnas andar, utan istället är det
ofta så att den demoniska världen kan komma
och "knacka på"; göra sig hörd eller sedd för att
människan ska välkomna vad hon tror det är.
Förrädiskt.
Människor som sägs ha spiritistiska förmågor
kan vinna en ställning som "känsliga för det
andliga", som om det vore något fint och bra;
fast det är andemakter som är ute efter att bedra.
Det är inget fint att ha kontakt med den onda
andevärlden. Det är fint att ha kontakt med Gud,
med Jesus som dog i vårt ställe på korset och
med den Helige Ande. Det är de "enda" andliga
kontakter som är oss givna, där har vi grönt ljus.
Det kan vara så att det är människor som verk-
ligen är andligt känsliga, men det är inte alls
detsamma som att de är andligt klarsynta och
agerar i en andlighet som man ska underordna
sig:
andlig klarsynthet kan du bara få från den sanne
Guden; direkt från Bibeln; Guds eget Ord, eller
i tilltal från den Helige Ande som alltid är i
linje med bibeln.
Bibeln säger tydligt att vi ska testa andarna, vi
ska vara kritiska, huruvida de är av Gud, d v s
den sanne Guden. Hur ska vi testa dem om vi
inte har ett original att testa emot..? Originalet
är Bibeln i Andens ljus;
Så här står det i 1 Joh. brev 4:2 hur vi kan testa:
"Så ska ni känna igen Guds Ande; varje ande
som bekänner att Jesus är Kristus, kommen i
köttet, han är av Gud; men varje ande som inte
så bekänner Jesus, han är inte av Gud."
Att andar söker kontakta & använda människor
beror ofta på förfäders synder på området och
kan beröra hela kulturer. Det skapar en svaghet
hos nästa generation; till att ha brist på resistens
mot felaktiga andliga influenser.
Att bli utsatt för spiritism är förrädiskt och att
ge efter för det är en synd. Satan, enl. bibeln,
"förklär sig till en ljusets ängel" (2 Kor 11:14).
Han har minst 6000 års vana/ rutin att förleda
människor som själva lever knappt ett sekel..
Gud har hand om de som lämnat jorden. De
lämnade inte för att direkt bli uppsökta & kon-
taktade. De blir inte heller kontaktade, utan
det är ju onda andar som blir kontaktpunkten..
Låt Gud vara Gud. Lev ditt liv utifrån hans
Ord, lev det med människosonen Jesus som
det stora föredömet till dess tiden kommer att
lämna jordelivet; gör det då i ditt sista ande-
tag med bekännelse av Jesus som (din) Herre.
// Björn Hellman