Tuesday, August 1, 2023

Profetens kallelse - Jeremia 1:1-19

 
Detta är vad som talades av Jeremia, Hilkias son,
en av prästerna i Anatot i Benjamins land.

Till honom kom HERRENS ord i Josias, Amons sons,
Juda konungs, tid, i hans trettonde regeringsår.

Och sedan i Jojakims, Josias sons, Juda konungs,
tid, till slutet av Sidkias, Josias sons, Juda konungs,
elfte regeringsår, då Jerusalems invånare i femte
månaden fördes bort i fångenskap.


HERRENS ord kom till mig; han sade:

”Förrän jag danade dig i moderlivet, utvalde jag dig,
och innan du kom ur modersskötet, helgade jag dig;
jag satte dig till en profet för folken.”

Men jag svarade: ”Ack Herre HERRE! Se, jag förstår
inte att tala, för jag är för ung.

Då sade HERREN till mig: ”Säg inte: ’Jag är för ung’,
utan gå åstad vart jag än sänder dig, och tala vad
jag än bjuder dig.

Frukta inte för dem; för jag är med dig och vill
hjälpa dig, säger HERREN.”

Och HERREN räckte ut sin hand och rörde vid min
mun; och HERREN sade till mig: ”Se, jag lägger
mina ord i din mun.

Ja, jag sätter dig i dag över folk och riken, för att
du ska upprycka & nedbryta, förgöra & fördärva,
uppbygga och plantera.”

Och HERRENS ord kom till mig; han sade:
”Vad ser du, Jeremia?”

Jag svarade: ”Jag ser en gren av ett mandelträd.”

Och HERREN sade till mig: ”Du har sett rätt, för jag
skall vaka över mitt ord & låta det gå i fullbordan.”

Och HERRENS ord kom till mig för andra gången;
han sade: ”Vad ser du?”

Jag svarade: ”Jag ser en sjudande gryta; den syns
åt norr till.”

Och HERREN sade till mig: ”Ja, från norr ska
olyckan bryta in över alla landets inbyggare.

För se, jag ska kalla på alla folkstammar i rikena
norrut, säger HERREN; de ska komma och resa
upp var & en sitt säte vid ingången till Jerusalems
portar och mot alla dess murar, runt omkring, och
mot alla Juda städer.

Och jag skall gå till rätta med dem för all deras
ondska, därför att de har övergivit mig och tänt
offereld åt andra gudar och tillbett sina händers
verk.

Så omgjorda nu du dina länder, och stå upp och
tala till dem allt vad Jag bjuder dig. Var inte rädd
för dem, på det att jag inte må låta vad förfärligt
är komma över dig inför dem.

För se, jag själv gör dig i dag till en fast stad &
till en järnpelare & en kopparmur mot hela landet,
mot Juda konungar, mot dess furstar, mot dess
präster & mot det meniga folket,

så att de inte ska bli dig övermäktiga, om de vill
strida mot dig; för jag är med dig säger HERREN,
och jag vill hjälpa dig.”




No comments:

Post a Comment