Saturday, August 15, 2015

Jesus hämtar sin brud

Vi närmar oss tidpunkten för när Jesus Hämtar sin brud (den kristna församlingen) till himlen.

Jag vill uppmana dig att lyssna på denna predikan av pastor Hans Jansson. Jag har bara valt en av många undervisningar på Youtube som belyser detta ämne. Fastna inte på att det inte är en ung ståtlig predikant, och därmed att du går miste om undervisningen. Hans Jansson är en mogen gudsman, och har en bibelförankrad och noggrann undervisning.

Länk till Hans Janssons undervisning;
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lcNLW94Qfak


Var är undervisningen idag i våra församlingar när det gäller Jesus tillkommelse??

Jag hör nästan aldrig detta ämne beröras när jag är i våra frikyrkor, och känner nöd och frustration över detta. Bibeln är ju supertydlig, Tessalonikerbreven handlar i stort sett om just detta ämne - där det första skedet i Jesu tillkommelse innebär att församlingen, Jesu brud, de som gjort sig redo, de som älskar hans tillkommelse, rycks upp på skyar (moln) Jesus till mötes. För att fira bröllop i himlen, Jesus är brudgummen.

Bibeln säger att Jesus ska komma som en tjuv om natten, när många blivit sömniga i väntan på honom. I världen och kanske också i församlingarna ska man enligt bibeln säga; "hur går det med löftet om hans tillkommelse?". Det ska vara som på Noas tid, där man hånade Noa för att han byggde en jättebåt långt upp på torra land. Vilken dårskap. När båten efter många år var klar och Noa gick in i båten, då kom vredesfloden över jorden. Arken med Noa och hans familj flöt då tryggt ovanpå floden.

På motsvarande sätt rycks församlingen upp när Guds vrede infinner sig över jorden i tidens slut, innan Jesus kommer åter med sina heliga och sätter sina fötter på Olivberget (Oljeberget) i Israel, och det s k tusenårsriket tar sin början.

Jag satt igår kväll och studerade detta ämne ända in på nattimmarna. Jag lyssnade på mycket trovärdiga videoklipp med enskilda människor som fått uppleva möten med Jesus, där just detta ämne var i blixtbelysning. Jag var lite skakad när jag gick och la mig över vad dessa människor upplevt och vilka tilltal de fått av Gud. Lite märkligt var att efter en stund vaknar jag och upptäcker en tjuv i natten utanför vårt hus, som försöker stjäla min mc. Det var kanske en tillfällighet men bekräftade på något sätt allt jag studerat under kvällen, som jag också levt med en längre tid i mitt hjärta.

Du som är kristen, och du som inte är kristen; se till att börja leva nära Jesus. Se till att du lever under hans försoning, i förlåtelse med Gud och människor och att du inte lever i medveten synd. Där du har problem i livet, lägg de områdena inför Gud och be om hans nåd, han är större än våra hjärtan och vet allt. Lev i glädje inför Gud men också med gudsfruktan.

Sök också mer kunskap i ämnet. Det finns en brokig undervisning med mycket spekulationer, jag skulle rekommendera Hans Janssons undervisning som en bas för vidare studier, det finns mer predikningar av honom på nätet i samma ämne. På http://www.semnos.com/ kan du beställa Hans Janssons bok "Uppryckandet - vad säger Bibeln?".

Om du inte ännu är kristen, be den här bönen när du bestämt dig för att du vill tillhöra Jesus:

  • Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som min Herre och Frälsare.
  • Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda.
  • Jag ber om förlåtelse för alla mina synder.
  • Tack att jag nu är räddad /frälst. 
  • Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. 
  • Amen.
Välkommen till Jesus, välkommen till Gud! Du har tagit ditt viktigaste och bästa beslut i livet!

//Björn Hellman

bjornhellman3@gmail.com


No comments:

Post a Comment