Esters kallelse
Esters bok i Gamla Testamentet tilldrar
sig ca år 480 f Kristus. Kung
Ahasveros regerar ett världsrike som sträcker sig från Indien till Etiopien. Han
regerar från "Susans borg” i Persien, närmast motsvarande dagens Iran.
Inom Ahasveros väldiga rike finns ett antal
folkslag och bland dessa bor många judar, utspridda i samband med den
babyloniska fångenskapen. Även i Susa finns en judisk koloni. Ahasveros regerar
som kungars kung och hans ord är lag.
Berättelsen om Ester är ett stycke judisk
historia, som ihågkoms vid Purimhögtiden. Men Esters bok är också i hög grad
profetisk, med ett viktigt budskap in i ändens tid. Den berör den kristna
församlingens ansvar för det judiska folket och Israel.
Drottning Vasti visar en längre tid förakt för kung
Ahasveros. Till slut avsätter kungen henne och söker en ny drottning. Ester är
en av de utvalda jungfrur som får gå inför kungen. Hon är judinna, och fostras
av Mordokai, sin styvfar. Kungen fäster sig mycket vid Ester. Hon står brud och
blir ny drottning. Hennes judiska identitet förblir hemlig.
Kungens nye tjänare Haman märker att Mordokai
inte bugar för honom i porten, och han får höra att Mordokai är jude. Ett hat
växer inom Haman, han smider planer mot alla judar i riket. Han går inför
Ahasveros och berättar om ett folk som inte lyder kungens lagar. Haman får kungens
auktoritet att göra vad han finner för gott med judarna.
Mordokai får vetskap om hotet om
utplåning, i förtvivlan sänder han bud till Ester. Hon måste gå inför kungen
och söka nåd för sitt folk. Ester tvekar, det är förenat med dödsfara att gå
inför kungen utan att vara kallad. Mordokai sänder då åter bud till Ester:
”Tänk inte att du ensam bland alla judar ska
slippa undan, därför att du är i kungens hus. Nej,
om du är tyst vid detta tillfälle, så ska nog hjälp och räddning beredas
judarna från annat håll, men du och din fars hus, ni ska förgöras. Vem vet om
du inte just för en sådan tid som den här har kommit till kunglig värdighet?
(Ester 4:13-14)
Ester blir utmanad. Hennes folk är i fara, även
Mordokai, han som ”varit hennes uppfostrare” till nåden hon nu står i. Ester är
i en unik ställning att kunna plädera för judarna inför kungen. Kommer hon att
undandra sig ansvar och kallelse av rädsla eller bekvämlighet, förneka sitt
ursprung? Hur går det då med Ester, hon är själv judinna?
Efter en tid av fasta går Ester ”på tredje
dagen” inför kungen - och hon ”undfår nåd”. Ester bekräftar sin judiska börd
och Hamans anslag mot hennes folk. Kungens vrede upptänds. Haman, som anklagat
Mordokai för att inte hålla lagen, hängs upp på pålen han förberett för
Mordokai. Mordokai, som endast vägrat buga för Haman, frias.
Esters bok är brännande aktuell i en sen tid. Över
judar i förskingring vilar hotfulla skuggor, staten Israel blir ansatt från
alla håll. Onda tungor smider anslag, desinformerar, använder lagutrymme - i
tro att man kan hindra Guds vägar.
Församlingen, Konungens brud, är kallad att bejaka
sitt ursprung, att stå upp för folket och landet Israel och att plädera för dem
inför Konungen. Så räddade Ester sitt liv.
Björn Hellman
No comments:
Post a Comment