Monday, June 24, 2024

Ni är redan nu rena..

 
Om vi inte låter oss tvättas av Jesus dagligen,
slutar det med att vi inte har någon del i honom.

Vi blir tvättade när vi regelbundet umgås med
honom och Anden och Ordet får tillträde till våra
hjärtan. Vi hålls då också i en ödmjuk ställning
inför Gud. Med en gudsfruktan - som inte gör att
vi håller distans till Gud utan gör att vi håller oss
nära & inte vill komma utanför Faderns beskydd.

Det är något fint och stort att få bli betjänad av
och tvättad av Jesus, som vi förstår av nedan
avsnitt ur Johannes evangelium. Petrus tyckte
först att det var han som borde tvätta Jesu fötter.

Joh. 13:1f
Före påskhögtiden hände detta. Jesus visste
att stunden hade kommit för honom att gå bort
från den här världen till Fadern; och så som
han allt hittills hade älskat sina egna här i
världen, så gav han dem nu ett yttersta bevis
på sin kärlek.

De höll nu kvällsmåltid & djävulen hade redan
ingivit Judas Iskariot, Simons son, i hjärtat att
förråda Jesus. Och Jesus visste att Fadern
hade givit allt i hans händer, och att han hade
gått ut från Gud och skulle gå till Gud.

Men han stod upp från måltiden och lade av
sig överklädnaden och tog en linneduk och
band den om sig. Sedan slog han vatten i ett
bäcken och började tvätta lärjungarnas fötter
och torkade dem med linneduken som han
hade bundit om sig.

Så kom han till Simon Petrus. Denne sa då
till honom: ”Herre, skulle du tvätta mina fötter?”
Jesus svarade och sa till honom: ”Vad jag gör
förstår du inte nu, men framöver ska du fatta
det.” Petrus sade till honom: ”Aldrig någonsin
ska du tvätta mina fötter!”

Jesus svarade honom:”Om jag inte tvättar dig,
så har du inte någon del med mig.” Då sa
Simon Petrus till honom: ”Herre, inte bara mina
fötter, utan även händer och huvud!”

Jesus svarade honom: ”Den som är helt tvättad
behöver bara tvätta fötterna; han är ju i övrigt
helt och hållet ren. Så är också ni rena - men
inte alla.” Han visste nämligen vem det var
som skulle förråda honom; därför sa han att
de inte alla var rena.

När vi en gång tagit emot Jesus och är vän med
honom, så är det endast våra fötter som behöver
tvättas, bildligt talat.

Till vår ande har vi ju blivit födda på nytt och är
fullkomnade, medan själen behöver förnyas till
likhet med Kristus, och behöver även dagligen
omvända sig från felsteg och från sådant som 
ockar och lätt fastnar och smutstar ner den i den
här världen, på grund av vår ännu ofullkomlighet i
själen.

Jag själv brukar tacka Gud varje dag för att jag är
född på nytt, och därmed är hans son till anden
ända sedan allhelgonahelgen 1983 då jag tog
emot Jesus som min Herre och blev Guds barn.

Samtidigt tackar jag dagligen för att Jesu blod
renar mig från "vägdamm som smutsar ner
fötterna". Och gör jag något uppenbart fel så ber
jag om förlåtelse och "lägger det under blodet".

Nedanstående ord några kapitel senare ur
Johannes evangelium, beskriver samma process.
I detta ord är Jesus också tydlig med att vi inte
kan göra något som bär frukt för himlen om vi
inte förblir i honom. Allt som inte görs i honom blir
ett kyrkligt utanpåverk, utan något evighetsvärde.

Joh. 15:6f
”Jag är det sanna vinträdet, och min Fader är
vingårdsmannen. Var gren i mig, som inte bär
frukt, den tar han bort; och var och en som bär
frukt, den rensar han, för att den ska bära mer
frukt.

Ni är redan nu rena, i kraft av det ord som jag
har talat till er. Förbli i mig, så förblir också jag
i er. Så som grenen inte kan bära frukt av sig
själv, utan bara om den förblir i vinträdet, så
kan inte ni det heller, om ni inte förblir i mig.

Jag är vinträdet, ni är grenarna. Om någon för-
blir i mig, och jag i honom, så bär han mycket
frukt; för mig förutan kan ni inget göra.

Björn Hellman









No comments:

Post a Comment