Sunday, January 21, 2018

Herren drar ut som en Hjälte

Jesaja 42:12-17

Ge HERREN ära
och förkunna hans lov i havsländerna.

HERREN drar ut som en hjälte,
han eggar upp sig till iver som en krigare;
han uppger härskri, han ropar högt
och visar sin makt mot sina fiender.

"I lång tid har jag tigit,
jag höll mig stilla och betvingade mig;
men nu ska jag höja rop som en barnaföderska,
jag vill skaffa mig luft och andas ut.

Jag ska föröda berg och höjder
och låta allt gräs på dem förtorka;
jag ska göra strömmar till land
och låta allt gräs på dem förtorka;
jag ska göra strömmar till land
och låta sjöar torka ut.

Och de blinda ska jag leda
på en väg som de inte känner;
på stigar som de inte känner
ska jag föra dem.

Jag ska göra mörkret framför dem till ljus
och det som är ojämnt till jämn mark.
Detta är, vad jag ska göra,
och jag ska ej rygga mitt ord.

Men de som förtrösta på skurna beläten
och som säger till gjutna beläten:
”I är våra gudar”,
de ska vika tillbaka
och stå där med skam."


Vi har en Gud som länge " tiger stilla
i sin kärlek" gällande våra tillkorta-
kommanden och ovilja att söka honom.

Han söker istället oss på många olika
sätt, "med svartsjuk kärlek" säger vår
bibeln. Han har rätt till oss då han är 
vår skapare.

Det kommer en tid, ja den är för länge
sedan redan inne, då han ska utvälja ett
folk åt sig som erkänner att de är blinda
för vägen, och som låter sig ledas på en
väg de inte själva känner eller kunde
räkna ut. 

Själva naturen ska komma att påverkas
av människans inställning till sin
skapare.

I allt detta ska han låta ljus gå upp över
dem som är hans folk, samtidigt som
de som framhärdar i sin tro på sina
egna "gudar" ska få stå med uppenbar
skam.

/Björn Hellman 


No comments:

Post a Comment