Sunday, May 24, 2015

Nytestamentlig Glädje!


Vad Nya Testamentet säger om glädje!

Heb 1:9
Du har älskat rättfärdighet och hatat orättfärdighet; därför, o Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder”;

Matt 13:44
Himmelriket är likt en skatt som har blivit gömd i en åker. Och en man finner den, men håller det hemligt; och i sin glädje går han bort och säljer allt vad han äger och köper den åkern.

Luk 15:7

Jag säger ed att likaså blir mer glädje i himlen över en enda syndare som gör bättring, än över nittionio rättfärdiga som ingen bättring behöver.

Joh 15:11

Detta har jag talat till er, för att min glädje ska bo i eder, och för att er glädje ska bli fullkomlig.

Joh 16:24
Hittills har ni inte bett om något i mitt namn; be, och ni ska få, för att er glädje ska bli fullkomlig.

Apg 5:41
Och de gick ut från rådsförsamlingen, glada över att de hade aktats värdiga att lida smälek för det namnets skull.

Apg 8:8
Och det blev stor glädje i den staden.

Apg 13:52
Och lärjungarna uppfylldes alltmer av glädje och helig ande.

Rom 12:12
Var glada i hoppet, tåliga i bedrövelsen, uthålliga i bönen.

Rom 15:13
Men hoppets Gud uppfylle eder med all glädje och frid i tron, så att ni har ett överflödande hopp i den helige Andes kraft.

!Kor 13:6
Den gläder sig inte över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen.

2 Kor 9:7
Var och en ska ge efter som han har känt sig manad i sitt hjärta, inte med olust eller av tvång, för ”Gud älskar en glad givare”.

Gal 5:22
Andens frukt åter är kärlek, glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, trofasthet,

Kol 1:12
och ni ska med glädje tacka Fadern, som har gjort er skickliga till delaktighet i den arvslott som de heliga har i ljuset.

! Tess 5:16
Var alltid glada.

! Joh 1:4
Och vi skriver nu detta, för att vår glädje ska bli fullkomlig.

3 Joh 4
Jag har ingen större glädje än den att få höra att mina barn vandrar i sanningen.

Jak 1:2
Mina bröder, håll det för idel glädje, när ni kommer i allahanda frestelser,

Matt 5:12
Gläds och fröjda eder, ty er lön är stor i himmelen. Så förföljde man ju också profeterna, som var före eder.

Luk 4:18
”Herrens Ande är över mig,
för han har smort mig.
Han har satt mig till att förkunna
glädjens budskap för de fattiga,
till att predika frihet för de fångna
och syn för de blinda,
ja, till att ge de förtryckta frihet

Luk 10:20
Dock, gläds inte över att änglarna är er underdåniga, gläds över att era namn skrivna i himlen.”

Rom 12:15
Gläds med dem som är glada, gråt med dem som gråter.














No comments:

Post a Comment