Sunday, April 9, 2023

Uppståndelsen och Jona´s tecken

 
När folk runt omkring Jesus tvivlade i otro
trots att de såg alla under, tecken och mirakel
han utförde och såg hur han behandlade män-
niskor, och hörde det förunderliga talet som
gick ut ur hans mun,

och fortfarande begärde ett tecken på att han
var den han var och alltid är, sa Jesus till dem
med viss harm i rösten över deras otro;

Matteus Evangelium 16:4
"Ett ont och trolöst släkte är detta!
Det väntar på ett tecken, men inget annat 
tecken skall ges det än Jonas’ tecken.”
Och så lämnade han dem och gick sin väg."

Vad var då Jona´s tecken?

Det handlar om profeten Jona, som blev
kallad av Gud att gå till Nineve och predika
och varna staden för en kommande utplåning
på grund av folkets grava synder.

Jona valde dock att gå i helt motsatt riktning,
äntrade ett skepp och åkte västerut på Medel-
havet istället för att gå österut - till Nineve.

Skeppet drabbades då av oerhörda väder-
relaterade svårigheter. Alla på skeppet å-
kallade sina gudar men inget hjälpte. Men
de märkte att Jona låg och sov.. och de
frågade honom hur det var möjligt.

Då Jona inte svarade kastade de lott för att
se vem lotten föll på; den personen skulle då
vara skyldig till situationen. Lotten föll på
Jona..

Jona 1:7-11
"Välan, låt oss kasta lott, så att vi få veta för
vems skull denna olycka har kommit över oss.”
När de så kastade lott, föll lotten på Jona.

Då sade de till honom: ”Säg oss för vems skull
denna olycka har kommit över oss. Vad är ditt
ärende, och varifrån kommer du? Från vilket
land och av vad folk är du?”

Han svarade dem; ”Jag är en hebré, och jag
dyrkar HERREN, himlens Gud, som har gjort
havet och det torra.”

Då betogs männen av stor fruktan och sa till
honom: ”Vad är det du har gjort!” För männen
fick genom det han berättade dem veta att
han flydde undan HERRENS ansikte.

Och de sade till honom: ”Vad ska vi göra med
dig, så att havet stillar sig för oss?” 

Jona sa då till dem att kasta honom i havet,
då skulle stormen bedarra, och de skulle
bli räddade genom att han då dog för dem..

Jona 1:12-15
Då svarade han: ”Ta mig och kasta mig i
havet, så ska havet stillas för er; för jag vet
att det är för min skull som denna starka
storm har kommit över er.”

De slänge Jona överbord och havet stillades.
Men Gud sände en stor fisk (!) som svalde
Jona, och han var i dess buk 3 dygn;

Jona 2:1-3, 11
Men Herren sände en stor fisk, som slukade
upp Jona. Och Jona var i fiskens buk i tre dagar och tre
nätter.

Och Jona bad till Herren, sin Gud, från fiskens buk.
Han sa:
Jag åkallade Herren i min nöd,
och han svarade mig.
Från dödsrikets buk ropade jag,
och du hörde min röst...

Och på Herrens befallning kastade fisken upp Jona
på land.

På Guds befallning "återuppstod" alltså
Jona - genom att fisken spottade honom
upp på land!

Jona fick sen samma uppdrag meddelat igen.

Han gjorde då bättring och fullföljde, om än
tyvärr fortfarande motvilligt, uppdraget att
gå till Nineve och varna staden. Och hela
staden vände då om och hotet avvärjdes.

Jona blir en bild på vår olydnad mot Gud,
där vi går i motsatt riktning mot hans vilja.

Han blir samtidigt förebild på en oskyldig
Jesus som är den enda som kan dö och ta
vår plats i dödsriket för en kort tid, då han
inte är behäftad med någon egen personlig
synd i sitt liv.


Här nedan i länken kan du läsa Jona bok i
G:a Testamentet. Läs och låt den Helige
Ande visa dig hur profetisk boken är när
den ca 400 år i förväg talar om vad Gud i
Jesus ska komma att utföra på korset.



JESU UPPSTÅNDELSE - Ett historiskt
faktum.


//Björn Hellman







No comments:

Post a Comment