Sunday, February 12, 2023

Brusten personlighet / lögn & sanning, omsorg & råd

 
Det du kan läsa nedan skrev jag ner i samband med
att en person i vår bekantskapskrets kämpade med
frågor kring sin egen könsidentitet.
-------------

Brusten personlighet

Det jag skriver här nedan är min personliga övertygelse.

Jag har ganska stor erfarenhet - framförallt ur mitt eget
liv men även utifrån kunskaper som kommer ur erfaren-
heter som många andra har delat.
----------

✔ Gud älskar XXXXXX. Gud har skapat henne. Han
har skapat henne till en kvinna. Gud gjorde absolut inte
något misstag.

✔ Gud har skapat man och kvinna, inget annat kön är
skapat, ingen annan typ av identitet eller personlighet.

✔ Barn och ungdomar är känsliga, själen är ett mycket
känsligt instrument som behöver beskydd fram till dess
den nått en mognad och fasthet.

Om man av olika skäl inte får sådan djup faders- och
moderskärlek man är i stort behov av, kan det infinna
sig identitetstvivel.

✔ Även besvikelse och bitterhet under barn- och ung-
domstid kan orsaka sår i själen och kan skapa identitets-
tvivel.

✔ Vägen bort från identitetstvivel är INTE att erkänna
känslor och inre upplevelser som inte stämmer med
skapelsen.

✔ Vägen ut ur identitetstvivel är att Gud får läka vårt
inre tillbaka till det han tänkt. Han vill sudda ut våra
tvivel i ljuset av sin kärlek och i ljuset av att han har
skapat mig till det kön jag kroppsligen och själsligen
tillhör.

✔ RFSL erbjuder stöd där samhället kanske är hårt och
oförstående till vissa problem - men RFSL leder män-
niskor fel, ner i det andra diket.

Det sker eftersom de talar om att bejaka skevheter i
personligheten, man kallar dem vid namn och man upp-
muntrar till att leva ut dessa skevheter och erkänna att
”sådan här är jag”. Gud vill leda oss uppe på vägen.

✔ Det finns oerhört många områden där vi inte alls
bara accepterar att människor är på ett visst sätt, utan vi
vill hjälpa dem ut ur deras belägenhet.

Men av någon konstig anledning så får man inte tala om
sådan hjälp när det gäller personlighets- och sexuell
identitet. Utan det är viktigt att ge utrymme för den s k
”mångfalden”.

✔ Jag vet att det finns ”krafter” som vill förstöra vår
fina själ, vårt liv, och ultimat vill dessa krafter få oss att
leva ut en livsstil som Gud inte på något sätt kan väl-
signa.

Gud både kan och vill läka oss, det är hans väg. Han är
inte bara en som säger saker, han gör saker.

✔ RFSL är inte neutrala som jag ser det. De som jobbar
inom RFSL är ofta eller oftast människor med liknande
problem.

Flera ledare inom RFSL har avslöjats med pedofili, och
vi vet att RFSL av och till tangerar att vilja rättfärdig-
göra även sådana relationer.

✔ Gud har en väg för oss alla ut ur våra olika problem.
Han lät Jesus dö för alla människors synder och brister
och tillkortakommanden.

I en djup relation med Gud som Fader finns den stora
befrielsen för var och en, vi har alla i viss mån ”inre
problem” att övervinna.

✔ Jag har MÄNGDER med starka vittnesbörd från män-
niskor som varit i situationer likt XXXXX, och som i en
relation med Gud hittat ut och har kunnat bejaka sitt kön
och sin personlighet och gått in i äktenskap.

✔ Jag har också flera tragiska vittnesbörd från människor
som av sina så kallade vänner fått uppmuntran att leva ut
sina skevheter i personligheten, som uppmuntrats även
göra kirurgiska ingrepp för att kroppen ska motsvara vad
de känt inom sig - människor som idag djupt ångrar att
de tog emot dessa ”kärleksfulla” råd från ”vänner”.

✔ En VÄN följer inte strömmen och tidsandan. En sann
vän följer sanningen och ger kärleksfulla råd utifrån tid-
lös sanning.

En sådan vän kan stå ärlig och rak genom stormar, och
behöver inte skämmas senare och behöver inte svara in-
för Gud en dag för sin rådgivning.

/Björn




No comments:

Post a Comment