Detta stycke är saxat från en bloggpost i Aletheia.
En bra sammanställning som jag gärna vill sprida
för att väcka förståelse för en av Katolska kyrkans
stora irrläror.
Mariakultens historik
- 350 ca Ökenfadern,
eremiten och munken Antonius (251 – 356), som grundade munkrörelsen
spårar ur när han lär att ”All nåd som någonsin har blivit skänkts
människor, allt kom genom Maria.” Från Our Lady’s Library.
Antonius gick klädd i en stickande skjorta av hästhår, åt aldrig kött
och badade aldrig. Blev 105 år. Han lärde sina lärjungar att fly egendom
och kvinnor. Han är också viktig för den koptiskt ortodoxa kyrkan.
Återuppväckt i svensk kristenhet har han blivit genom bl.a Peter
Halldorf som i sin bok ”Jungfrumark” ser denne ökeneremit som en
förebild.
Johannes Krysostomos (ca 347-407) fortsatte med att säga att ”Syndare får förlåtelse endast genom Marias förbön”. Krysostomos blev av påven Pius V officiellt utnämnd till kyrkolärare 1568. Också i den Ortodoxa kyrkan är han en av de största kyrkolärarna.
Även Aurelius Augustinus (354-430) förföll till en felaktig Mariasyn genom detta uttalande: ”Vem kan värdigt tacka dig och nöjaktigt prisa dig, o välsignade jungfru, som genom ditt medgivande har frälst en förlorad värld.” Augustinus hävdade att alla människor har del i (arv)synden redan från sin tillblivelse, med ett undantag – Maria. Detta uttalande lade sedan grunden för Concéptio Immaculáta – den obefläckade avlelsen.
Thomas av Aquino (ca 1225-1274) lärde i sin tur att ”Gud har anförtrott Maria himlens nycklar och skatter”. Thomas av Aquino blev av påven Pius V officiellt utnämnd till kyrkolärare 1567. I stället för Reformationen så valde Katolska kyrkan Mariadyrkan.
Höjden av villolära presenterades av påven Benedict XV (1914-1922)som hävdade: ”Alla de som söker Marias beskydd kommer att bli frälsta för all evighet.” - 431 Bruket att dyrka
Maria som Guds Moder blev erkänd dogm vid kyrkomötet (det tredje
konciliet) i Efesus. Maria ärades med titeln Theotokos (Gudaföderska).
Det här blev öppningen för en hednisk dyrkan av Maria. Resultatet av
detta kan vi idag se i den katolska världen. De hedniska gudinnorna Isis
och Astarte kallades ”Himmelens drottning”. Kybele titulerades ”alla
heligas Moder”. Alla dessa titlar tillämpas numera, med obetydliga
variationer, på Maria. Som Himmelens drottning står hon idag i högre
rang än alla änglarna och de heliga i Himlen, och endast under Gud i
status.
Prästen Filip från Rom, frambär på kyrkomötet i Efesus 431 för första gången tanken att påven biskop Celestinus är Petri efterträdare och innehar hans plats som innehavare av himmelrikets nycklar. Tillbedjan av Maria, Jesu moder, och bruket av titeln Guds moder fastställdes alltså år 381 och blev erkänd dogm vid kyrkomötet i Efesus år 431. - 490-496 Maria uppenbarar sig för första gången. Romanus bad gråtande till ”Guds Moder” och hon uppenbarade sig för honom i en dröm.
- 553 Vid det femte konciliet i Konstantinopel fick Maria benämningen Aeiparthenos (ständig jungfru). Man menade därmed att hon hela livet var en jungfru.
- 649 Laterankonciliet under påven Martin I fastslog Marias eviga jungfrulighet.
- 650 ca Man började med kyrkliga högtider för att ära Maria.
- Bönerna till Maria började 600 år efter Kristus.
- 788 Tillbedjan av Maria och helgonen genom avbilder började ta form.
- 890 Vördandet av Marias man Josef började.
- 1508 Ave Maria börjar användas. Delar av den sista halvan blir inte klar förrän 50 år senare och godkänns av påven Sixtus V i slutet på 1500-talet.
- 1534 Jesuitorden grundas av Ignatius av Loyola. Han fick uppenbarelser av Jungfru Maria.
- 1854 Den ultrakatolske Pius IX proklamerar den 8 december dogmen om Jungfru Marias obefläckade avlelse (Maria Immaculata, att Maria blev avlad syndfri).
- 1883 Påven Leo 13:e ger den 1 september ut ett manifest för att främja hängivenheten till Maria genom radbandet Rosenkransen. Där sägs bland annat:
”Vi önskar att samma tillgivenhet skulle offras av hela den Katolska världen med det största allvar till den Heliga Maria, så att genom hennes förbön måtte hennes gudomlige Son bli blidkad och mjuknad i det onda som orsakar oss lidande.”
”Det har alltid varit katolikers vana att i fara och i oroliga tider ila för att finna en tillflykt hos Maria, och för att söka efter frid i hennes moderliga godhet, vittnande om att den Katolska kyrkan alltid har och med rätt satt allt sitt hopp och förtröstan i Guds Moder.”
”Och i sanning är den obefläckade Jungfrun vald till att vara Guds Moder och därigenom förbunden med Honom i frälsningens verk för människan, och har en ynnest och en förmåga med sin Son större än någon mänsklig eller änglalik skapelse någonsin har erhållit eller någonsin kan förvärva.”
”Sök Marias beskydd med en iver som växer dag för dag, låt dem (de kristna nationerna) hålla fast mer och mer vid utövandet av Rosenkransen.” - 1931 fastställde Pius XI läran att Maria är Guds moder.
- 1950 Den 1 november proklamerar Pius XII dogmen (ofelbar kyrklig lära) Munificentissimus Deus om Marias upptagande med kropp och själ i himmelen när hon var färdig med sitt jordiska liv. Där blev hon sedan upphöjd till att vara Himlens drottning. Läs Jeremia 7:16-18 och Jeremia 44:15-23.
- 1964 Paulus VI förklarar under Andra Vatikankonciliet Maria för att vara Kyrkans Moder.
=>
No comments:
Post a Comment