Jesaja bok i Gamla Testamentet skrevs många hundra år innan Jesus föddes till jorden. Det är en profetisk bok. Bokens 53e kapitel beskriver hur Jesus en dag skulle dö för människors synder och överträdelser. Det är en fantastisk redogörelse över något som senare inträffade men som Jesaja inte kunde ha en aning om av sig själv.
Det framgår i kapitlet att Jesus också bar människors sjukdomar på korset;
Jes 53:3-6
Föraktad var han och övergiven av människor,
en smärtornas man och förtrogen med krankhet;
han var såsom en, för vilken man skyler sitt ansikte,
så föraktad, att vi höll honom för intet.
4Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor, dem la han på sig,
medan vi höll honom för att vara hemsökt,
tuktad av Gud och pinad.
5Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull
och slagen för våra missgärningars skull;
straffet var lagd på honom, för att vi skulle få frid,
och genom hans sår blir vi helade.
6Vi gick alla vilse som får,
var och en av oss ville vandra sin egen väg,
men HERREN lät allas vår missgärning drabba honom.
Lägg märke till orden "medan vi höll honom för..". Vi kan alltså ha våra uppfattningar om vad som skedde eller inte skedde på korset. De som inte vill tro på att det finns helande här och nu genom Jesu korsdöd menar att detta ord gäller först när vi en gång kommer till himlen. Men - det är nu vi behöver helande!! I himlen behöver vi inget helande, där blir allt nytt med automatik. Bibeln säger att den dag vi tas upp till himlen får vi istället en helt förvandlad kropp, en härlighetskropp;
Fil 3:20-21
Vi åter har vårt medborgarskap i himmelen, och därifrån väntar vi också Herren Jesus Kristus såsom Frälsare, 21vilken skall så förvandla vår förnedringskropp, att den blir lik hans härlighetskropp.
1 Kor 15:51-53
Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla avsomna, men alla ska vi bli förvandlade, 52och
det i ett nu, i ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. För basunen
ska ljuda, och de döda ska uppstå till oförgänglighet, och då ska vi
bli förvandlade. 53För detta förgängliga måste iklä sig oförgänglighet, och detta dödliga iklä sig odödlighet.
Istället hänvisar evangelierna till just Jes 53 när de talar om de
under och mirakler som skedde genom Jesus på jorden. Människor fick inte
härlighetskroppar av Jesus - de blev botade. Och ALLA blev botade;
Matt 8:16-17
Men när det hade blivit afton, förde man till honom många som var besatta; och han drev ut andarna med sitt blotta ord, och alla som var sjuka botade han, 17för att det skulle fullbordas, som var sagt genom profeten Jesaja, när han sa; "Han tog på sig våra krankheter och våra sjukdomar bar han".
Även i 1 Petrus brev (som skrevs av lärjungen Petrus efter Jesu död och uppståndelse) hänvisas till Jesaja 53, men där är det nu citerat i imperfekt, d v s något som redan skett (på korset) och alltså inte något som ska ske i himlen;
1 Petr 2:24-25
Och ”våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort ifrån synderna och leva för rättfärdigheten; och ”genom hans sår har ni blivit helade”. 25"För ni gick alla vilse som får”, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.
Alla betyder alla, och inget annat. Det är skönt. Då behöver man inte
luras av felaktiga läror som leder fram till tvivel om man verkligen är
inkluderad. Man kan undvika felaktig teologi som säger att Gud kan ha en
speciell plan med just mig, varför jag inte ska bli helad och hjälpt.
Det kan vara en väntan i tro och uthållighet fram till ett bönesvar. I
just den väntan tror jag risken ligger att frestas att ge upp och att
där kan födas teologier som säger att Gud vill inte. Jesus lär sina
lärjungar att förstå dessa hemligheter kring bön i Luk kap 11 .
Lärjungarna har bett honom att han ska undervisa dem, eftersom de har
sett så påtagligt hur väl allt fungerar i Jesu eget liv när det gäller
bön och under och mirakler;
Luk 11:5-13
Ytterligare sa han till dem: ”Om någon av er har en vän och mitt i
natten kommer till denne och säger till honom: ’Käre vän, låna mig tre
bröd; 6för en av mina vänner har kommit resande till mig, och jag har inget att sätta fram åt honom’ 7så svarar kanske den andre inifrån huset och säger: ’Gör mig icke omak; dörren är redan stängd, och både jag och mina barn har gått till sängs; jag kan inte stå upp och göra dig något.’ 8Men jag säger er: Om han än inte, av det skälet att han är hans vän, vill stå upp och ge honom något, så kommer han likväl, därför att den andre är så påträngande, att stå upp och ge honom så mycket han behöver. 9Likaså säger jag till er: Be, och eder ska vara givet; sök, och ni ska finna; klappa, och för er ska vara upplåtet. 10För var och en som ber, han får; och den som söker, han finner; och för den som klappar ska vara upplåtet. 11Finns bland er någon fader, som när hans son ber honom om en fisk, i stallet för en fisk räcker honom en orm, 12eller som räcker honom en skorpion, när han ber om ett ägg? 13Om
nu ni, som är onda, förstår att gie era barn goda gåvor, huru mycket
mer ska inte då den himmelske Fadern ge helig ande åt dem som ber
honom!”
När vi väntar bönesvar så är vi i en troskamp. Där kommer lätt tankar
som att "Gud har gått och lagt sig", d v s att han är ovillig eller har
speciella avsikter med att inte hela eller svara just denna gång. Ger
man efter här så byggs lätt tankebyggnader om Gud, alternativa läror om t
ex helande kan se dagens ljus osv. Men om vi håller ut så kommer vi se
att Gud är god, att han vill svara på bön, att han vill hela alla. Det
är inte han som gör att det dröjer. Han ger inte en skorpion när vi ber
om ett ägg. Om vi "som är onda" förstår att göra allt för att våra barn
ska bli friska, skulle inte Gud då också göra det? Är vi godare än Gud
??
Nya testamentet har en förkrossande undervisning om hur Gud helade alla
som kom till honom, och att Jesus också uppsökte sjuka. Han gjorde
också många under när människor tänkte att nu har vi passerat gränsen
för vad som är möjligt, t ex när personer hade dött och låg och ruttnade
på fjärde dagen, som Lasarus. Och han hade inte alls bråttom att komma
och hela Lasarus innan han hann dö..för att det skulle vara lättare då.
När allt var över, alla grät och förberedde begravningen - då passade
Jesus på att dyka upp och säga Jag är uppståndelsen och livet. Och
Lasarus kom ut ur graven.
Ett slutord på detta korta bibelstudium om helande:
Apg 10:38
Förkunnelsen om Jesus från Nasaret och om hur Gud hade smort honom med
helig ande och kraft, honom som vandrade omkring och gjorde gott och
botade alla som var under djävulens våld; ty Gud var med honom.
Detta talar om att sjukdom inte är från Gud. Död och sjukdom kom in
genom Adams syndafall, det är bibelns klara vittnesbörd. Guds helande är
en kärleksfull Faders vidrörande av människor i jobbiga
vardagssituationer. Det är sådan kärlek som människor förstår sig på och
som får människor att vilja följa Jesus, om det så betyder upp på ett
kors till slut. Faktum är att Jesus mest helade människor som inte vara
religiöst aktiva. Det var blinda, halta, döva, stumma, lama, soldater,
kvinnor med tveksamt leverne, tullindrivare som fuskade med intäkterna,
barn, de som inte var judar osv osv som blev hjälpta av Jesus utan att
han avkrävde dem någon senare lydnad tlll Gud.
En konstig undervisning om att Gud inte botar eller vill bota sjuka,
men fortfarande ska vi gå till doktorn, ger inte en god bild av vår Gud.
Jag säger inte alls att vi inte ska gå till doktorn, men vi ska inte
göra det för att Gud "inte ville hjälpa". Om vi anser att han inte vill
så ska vi kanske kvarstå i vårt lidande så det blir "som han vill",
eller..? Tänk efter lite: varför skulle inte Gud vilja hela alla? Ge en
bra anledning. Du själv skulle vilja hjälpa alla som kom till dig - om
du bara kunde. Du skulle inte ha en massa konstiga anledningar att inte
göra det, om du väl kunde.
Hoppas mitt resonemang är tydligt. Jag vill att vi ska börja ära Gud
för vad han gjort på korset. Att vi börjar sträcka oss i tro till allt
han vill ge oss. För det var något större Jesus gjorde på korset än vi
riktigt kan föreställa oss. Vi ska hylla Sonen för att han bar våra
synder och sjukdomar och ångest och alla tillkortakommanden. Gud vill
inte bara frälsa en del, det är ju inget vi brukar försöka omtolka i
skriften. På samma sätt vill han inte bara hela en del, utan alla.
No comments:
Post a Comment