Monday, July 31, 2017

Kan man se Gud - är Gud osynlig?

Det har hänt någon gång att jag kommit i samtal med
någon kristen som hävdat att Gud är ett osynligt väsen,
vi kommer aldrig att kunna se honom, ens i himlen.
Han är på sin höjd någon slags "dimma".

Är det en viktig fråga hur Gud ser ut, eller om vi

någonsin kommer att se honom?

För mig är det viktigt. Jag har kontakt med honom
redan nu, men jag längtar efter att en dag få se min
Fader i himlen.

Om man utläser bibelordet alltför lättvindigt eller med
färgade glasögon, så kan man tänka att en del bibelord
ger belägg för att Gud är ett osynligt väsen. Några
exempel:

Kol 1:15 om Kristus
..i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd
före allt skapat.

Joh 4:24
Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och
sanning.”

Detta tillsammans med att den helige Ande finns ibland
oss som en person men osynlig - skulle kanske kunna
styrka tesen om en osynlig Gud.

Men - det finns mycket annat i bibeln som blir svårt att
plocka bort och som tydligt motsäger detta.

När Moses går upp på berget för att hämta budorden så

samtalar han med Gud;

2 Mos 33:20
Ytterligare sade han: ”Mitt ansikte kan du dock inte få se,
för ingen människa kan se mig och leva.”

Bibelordet antyder att Gud har ett ansikte. Det antyder
också att det går att se Gud - men att ingen människa
på jorden "kan se mig och leva".

I Uppenbarelsebokens beskrivning av himlen framgår att

Gud har en tron. Varför ska han sitta på en tron, om
han inte har en kropp, verkar onödigt. Dessutom står att
Guds tjänare ska se hans ansikte:

Upp 22:3
Och ingen förbannelse ska vara mer. Och Guds och
Lammets tron ska stå där inne, och hans tjänare ska tjäna
honom och ska se hans ansikte

I Daniels bok finns ett mycket intressant avsnitt där
Daniel i en framtidssyn får se Jesus komma inför Fadern
i himlen efter att han blivit uppryckt på en sky efter sin
uppståndelse (som Apg beskriver det):

Dan 7:9,13
Sedan jag ännu såg härpå, blev troner framsatta, och en
som var gammal satte sig ned. Hans klädnad var snövit, och
håret på hans huvud var som ren ull;...
Sen fick jag, i min syn om natten, se hur en som liknade en
människoson kom med himlens skyar; och han nalkades
den gamle och fördes fram inför honom.

Här berättas bl a att Guds hår var vitt som ren ull och att
han var gammal och satte sig ned på en tron.

Bibeln säger att vi är skapade till Guds avbild;


1 Mos 1:26
Och Gud sa: ”Låt oss göra människor till vår avbild, till att
vara oss lika

Faktum är att i lustgården när dagen började svalkas, så
brukade Gud hälsa på Adam och Eva och då hörde de
honom komma gående. Och som de flesta vet så gömde
de sig en gång för Gud när de hörde honom komma;

1 Mos 3:8
Och de hörde HERREN Gud vandra i lustgården, när dagen
började svalkas; då gömde sig mannen med sin hustru
för HERREN Guds ansikte bland träden i lustgården.

På samma sätt som Adam och Eva kunde umgås med
Gud på ett fysiskt sätt, så kommer vi kunna umgås i
fysisk närhet med Fadern i Guds paradis.

Gud skapade en fysisk värld helt enkelt därför att han

själv har en kropp. Han skapade människan lik sig själv.
Han blev glad när han såg det han skapat. Kroppsligen
umgicks han med människan fram till dess Adam och
Eva föll i synd och fördrevs ur lustgården.

Tänker också på berättelsen om den förlorade sonen;


Luk 15:20-24
Så stod han upp och gick till sin fader. Och medan han ännu
var långt borta, fick hans fader se honom och ömkade sig
över honom och skyndade emot honom och föll honom
om halsen och kysste honom innerligtMen sonen sa till
honom: ’Fader, jag har syndat mot himlen och inför dig; jag
är inte mer värd att kallas din son.’

Då sa fadern till sina tjänare ’Skynda er att ta fram den
yppersta klädnaden och klä honom i den, och sätt en ring på
hans hand och skor på hans fötter. Och hämta den gödda
kalven och slakta den, så vill vi äta och göra oss glada. För
denne min son var död, men har fått liv igen; han var för-
lorad men är återfunnen.’ Och de började göra sig glada. 

Har vi fått ögonsalva av Herren så vet vi att denna be-
rättelse också talar om hans förlorade söner och döttrar,
"Adam och Eva" som kommit på avvägar. På samma sätt
vill Gud möta oss. Här på jorden genom den osynlige
helige Ande, men i himlen står det ska Fadern avtorka
mångas tårar. I det är jag säker inryms även en riktig
bamsekram.

Jag tror vi har att vänta oss en underbar närhet till Gud

Fadern! Jag tror hela himlen är långt mer verklig och
fysisk än den här världen vi lever i nu. Jag tror allt är
maxat i himlen!

Tanken att den högsta intelligensen och den största

kärleken är något osynligt och inte har någon form
eller förmår visa upp ett fysiskt väsen, men samtidigt
har skapat allt vacker och hänförande - är helt enkelt
barnslig och orealistisk, och därför, helt naturligt, även
obiblisk.

//Björn





No comments:

Post a Comment