Monday, June 27, 2022

Vid en jämtländsk ström tackade jag Gud

 
På midsommarafton stod jag utvadad
i min favoritström högt upp i den
jämtländska fjällvärlden. Under samma
dygn tog jag tre st kilo-laxöringar på
mitt lätta flugfiske spö. En fick gå åter.
Jag skålade inte in den svenska som-
maren. Jag nåddes av budet att i USA
hade nu Roe v Wade fallit, det som jag
talat om och bett för i sex år skulle
komma att inträffa.
Många kristna satt och sippade ur
sina glas denna kväll i desperata för-
sök att vara så "naturliga" och så lika
världen som möjligt,
jag hörde också kristna uttala sig ned-
sättande om denna röstning i USAs
Supreme Court till skydd för de ofödda,
ofattbart. Kan man vara kristen bara till
namnet, ja tydligen.
Själv gladde jag mig och tackade Gud
för att detta första viktiga steg i väst-
världen nu tagits för att åter skydda de
minsta, de svagaste, de ofödda utan
egen röst.
Om abort var efter Guds sinne så hade
Maria kunnat abortera bort världens
frälsare med Guds välsignelse.
Nej, det är tyranner som Herodes som
vill döda Jesusbarn och barn med en
Gudskallelse redan i moderlivet.

//Björn Hellman


No comments:

Post a Comment