Friday, April 29, 2022

Johannes Evangelium 10:1-15 (Bibeln, NT)

 
Johannes Evangelium 10:1-15 (Bibeln, NT)
Sannerligen, sannerligen säger jag er:
"Den som inte går in i fårahuset genom dörren,
utan stiger in någon annan väg, han är en tjuv
och en rövare. Men den som går in genom
dörren, han är fårens herde.
För honom öppnar dörrvaktaren, och fåren
lyssnar till hans röst, och han kallar sina får vid
namn och för dem ut. Och när han har släppt
ut alla sina får, går han framför dem, och fåren
följer honom, för de känner hans röst.
Men en främmande följer de alls inte, utan flyr
bort ifrån honom, för de känner inte den
främmandes röst.”
Så talade Jesus till dem i förtäckta ord; men de
förstod inte vad det var han talade till dem.
Åter sa Jesus till dem: ”Sannerligen, sannerligen
säger jag er: Jag är dörren in till fåren. Alla de
som har kommit före mig är tjuvar och rövare,
men fåren har inte lyssnat till dem.
Jag är dörren; den som går in genom mig, han
ska bli räddad, och han ska få gå ut och in och
ska finna bete.
Tjuven kommer bara för att stjäla och slakta
och förgöra. Jag har kommit, för att de ska ha
liv och ha över nog.
Jag är den gode herden. En god herde ger sitt
liv för fåren. Men den som är inhyrd och inte är
herden själv, när han, den som fåren inte tillhör,
ser vargen komma, då överger han fåren och
flyr, och vargen rövar bort dem och förskingrar
dem. Han är ju hyrd och frågar inte efter fåren.
Jag är den gode herden, och jag känner mina
får, och mina får känner mig, såsom Fadern
känner mig, och såsom jag känner Fadern;
och jag ger mitt liv för fåren."







No comments:

Post a Comment