Wednesday, December 15, 2021

Ödmjukhet motsäger inte Skarphet

 
I Sverige är vi för inställsamma
mot överheten / makten.
Inte minst våra kristna samman-
hang är stukade av bibelord
om att be för överheten. Vi får
inte Guds tolkning av ordet,
utan vår egen tolkning, och
den är snäll - d v s försiktig.
Det stora problemet är att prof-
ettjänsten saknas i den kristna
församlingen i Sverige. Den är
ju en av de fem tjänstegåvorna,
Apostel, Profet, Evangelist,
Herde (pastor) och Lärare.
Visst finns det de som menar
att de har profetisk tjänst. Men
vi ser inte den tjänstens frukt
i den kraft och dignitet den är
tänkt att ha, vi ser en tamhet,
kanske ett avstannande i växt.
Ödmjukhet är viktigt, men har
aldrig motsagt skarphet, där
sådan behövs och förväntas.
I Gamla Testamentet fick både
"kungen" och "prästen" besök
av profeten, när det var något
Gud ville framföra. Och det
fick konsekvenser för nationen,
det sved men såren renades.
Därför är det ett illavarslande
tecken när bara pastors- och
lärartjänsten uppmärksammas
och får växa fram i församling-
arna. Och de få profetröster
som hörs, deras budskap
dissekeras och dissas - under
det att det talade profetiska
ordet samtidigt uppfylls..
Vid tiden innan Jesus födelse
var en profetisk tystnad på
ca 400 år innan Johannes
döparen framträdde i sin
tjänst att förebåda Messias
ankomst.
En sådan tystnad är inte en
bra tid i en nation, den är ett
tecken. Men jag är hoppfull
och tror på en ny tid för vårt
land - men det kommer med-
föra förändringar i våra för-
samlingar tror jag.
Jag vet att profeten talar
också uppmuntran, och be-
höver ibland bemöta "doom
& gloom" budskap. Men
jag tror det jag just skriver
om är något som saknas
oss.
Jesaja 6:8 (Bibeln, GT)
"Och jag hörde Herren tala,
och han sa: ”Vem ska jag
sända, och vem vill vara
vår budbärare?” Och jag
sa: ”Se, här är jag, sänd
mig.”
Jesaja 42:19
Vem är blind, om inte min
tjänare, och så döv som
den budbärare jag sänder
åstad?
Hesekiel 2:4-5 & 3:8-9
Till barnen med hårda pan-
nor och förstockade hjärtan
sänder jag dig, och du ska
säga till dem: ’Så säger
Herren, HERREN’. Och om
de lyssnar eller ej - de är ju
ett gensträvigt släkte - så
ska de dock förnimma att
en profet varit ibland dem.
Men se, jag gör ditt ansikte
hårt såsom deras ansikten,
och din panna hård såsom
deras pannor. Jag gör din
panna hård som diamant,
hårdare än flinta.

//Björn Hellman






No comments:

Post a Comment