Tuesday, November 23, 2021

Religion är inte från Gud

 
Religion är inte från Gud.
Religion är människors tan-
kar om Gud, och människors
försök att bygga upp ett till-
bedjansystem för att behaga
den man tror är Gud.
Religion är alltså människors
försök att nå Gud. Att mena
att man vet vem Gud är utan
att man underordnat sig hon-
om och låtit honom själv visa
vem han är.
Från Gud flödar istället det vi
kallar uppenbarelse. Den upp-
enbarelsen handlar om att
Gud visat sig i Jesus Kristus;
Jesus sa: den som har sett
mig, Sonen, har sett Fadern.
När Jesus dog för våra synder,
för att det var nödvändigt, då
visade han, med sitt offer,
Gud Faderns hjärta för oss.
Ingen annan tro har en räddare
som dör för vår synd och så
överbryggar gapet till en god
och samtidigt helig Gud.
Det är inte så att ett hopkok
av religion blir en bra soppa,
en bra syn av vem Gud är.
Religionerna är så olika att
det är absolut helt omöjligt
säga att det är samma
person som står bakom de
olika religiösa urkunderna.
Om du läst ett flertal brev från
din pappa som jobbar utom-
lands, och sen kommer ett
brev som sägs vara från din
pappa men du känner inte
alls igen honom i hans sätt
att skriva och uttrycka sig -
vad gör du då?
Jag skulle slänga brevet på
brasan. Och invänta ett äkta
nästa brev där jag känner
igen min pappa, för jag vet
hurdan han är. Hans brev till
mig är alltid i linje med Bibeln.
Religion, oavsett skepnad,
kommer alltid att vara i op-
position mot Guds uppen-
barelse om vem han är och
vad han gjort genom sin Son.
Det står om Jesus att han
kom till sina egna, men de
tog inte emot honom, de
hade stelnat i religiösa upp-
fattningar och kände inte
igen Gud uppenbarad i
Jesus för deras ögon.

//Björn Hellman






No comments:

Post a Comment