Sunday, April 14, 2019

Ni är redan nu rena

Om vi inte låter oss tvättas av Jesus dagligen,
så slutar det med att vi inte har någon del i honom.

Vi blir tvättade när vi regelbundet umgås med honom
och Anden och Ordet får tillträde till våra hjärtan. Vi
hålls då också i en ödmjuk ställning inför Gud. Med
en gudsfruktan - som inte gör att vi håller distans till
Gud utan gör att vi håller oss nära och inte vill kom-
ma utanför Faderns beskydd.

Det är något fint och stort att få bli betjänad av och
tvättad av Jesus, som vi förstår av nedan avsnitt ur
Johannes evangelium. Petrus tyckte först att det var
han som borde tvätta Jesu fötter.

Joh. 13:1f
Före påskhögtiden hände detta. Jesus visste att
stunden hade kommit för honom att gå bort från
den här världen till Fadern; och så som han allt
hittills hade älskat sina egna här i världen, så
gav han dem nu ett yttersta bevis på sin kärlek.

De höll nu kvällsmåltid, och djävulen hade redan
ingivit Judas Iskariot, Simons son, i hjärtat att
förråda Jesus. Och Jesus visste att Fadern hade
givit allt i hans händer, och att han hade gått ut
från Gud och skulle gå till Gud.

Men han stod upp från måltiden och lade av sig
överklädnaden och tog en linneduk och band den
om sig. Sedan slog han vatten i ett bäcken och
började tvätta lärjungarnas fötter och torkade
dem med linneduken han hade bundit om sig.

Så kom han till Simon Petrus. Denne sa då till
honom: ”Herre, skulle du tvätta mina fötter?”
Jesus svarade och sa till honom: ”Vad jag gör
förstår du inte nu, men framöver ska du fatta det.”
Petrus sade till honom: ”Aldrig någonsin ska du
tvätta mina fötter!”

Jesus svarade honom:”Om jag inte tvättar dig, så
har du inte någon del med mig.” Då sa Simon
Petrus till honom: ”Herre, inte bara mina fötter,
utan även händer och huvud!”

Jesus svarade honom: ”Den som är helt tvättad,
han behöver bara tvätta fötterna; han är ju i övrigt
helt och hållet ren. Så är också ni rena - men inte
alla.” Han visste nämligen vem det var som skulle
förråda honom; därför sa han att inte alla var rena.

När vi en gång tagit emot Jesus och är vän med
honom, så är det endast våra fötter som behöver
tvättas, bildligt talat.

Till vår ande har vi ju blivit födda på nytt och är full-
komnade, medan själen behöver förnyas till likhet
med Kristus, och behöver även dagligen omvända
sig från felsteg och från sådant som lockar och lätt
fastnar och smutsar ner den i den här världen, på
grund av vår ännu ofullkomlighet i själen.

Jag själv brukar tacka Gud varje dag för att jag är
född på nytt, och därmed är hans son till anden ända
sedan allhelgonahelgen 1983 då jag tog emot Jesus
som min Herre och blev Guds barn.

Samtidigt tackar jag dagligen för att Jesu blod renar
mig från "vägdamm som smutsar ner fötterna". Och
gör jag något uppenbart fel så ber jag om förlåtelse
och "lägger det under blodet".

Nedanstående ord, några kapitel senare ur Johannes
evangelium, beskriver samma process. I detta ord är
Jesus också tydlig med att vi inte kan göra något som
bär frukt för himlen om vi inte förblir i honom. Allt
som inte görs i honom blir ett kyrkligt utanpåverk,
utan något evighetsvärde.

Joh. 15:6f
”Jag är det sanna vinträdet, och min Fader är vin-
gårdsmannen. Var gren i mig, som inte bär frukt,
den tar han bort; och var och en som bär frukt, den
rensar han, för att den ska bära mer frukt.

Ni är redan nu rena, i kraft av det ord som jag har
talat till er. Förbli i mig, så förblir också jag i er. Så
som grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan
bara om den förblir i vinträdet, så kan inte ni det
heller, om ni inte förblir i mig.

Jag är vinträdet, ni är grenarna. Om någon förblir i
mig, och jag i honom, så bär han mycket frukt; för
mig förutan kan ni inget göra.

Björn  Hellman





No comments:

Post a Comment