Wednesday, April 17, 2019

Kan man se Gud - är Gud osynlig?

Det har hänt någon gång att jag kommit i
samtal med någon kristen som hävdat att
Gud är ett osynligt väsen; vi kommer aldrig
att kunna se honom, ens i himlen. Han är
på sin höjd någon slags "dimma".

Är det en viktig fråga hur Gud ser ut, eller
om vi någonsin kommer att se honom?

För mig är det viktigt. Jag har kontakt med
honom redan nu, men jag längtar efter att
en dag få se min Fader i himlen.

Om man utläser bibelordet alltför lättvindigt
eller med färgade glasögon, så kan man
tänka att en del bibelord ger belägg för att
Gud är ett osynligt väsen. Några exempel:

Kol 1:15 om Kristus
..i honom som är den osynlige Gudens avbild och
förstfödd före allt skapat.

Joh 4:24
Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja
i ande och sanning.”

Detta tillsammans med att den helige Ande
finns ibland oss som en person men osynlig
- skulle kanske kunna styrka tesen om en
helt osynlig Gud.

Men - det finns mycket annat i bibeln som
blir svårt att plocka bort och som tydligt
motsäger detta.

När Moses går upp på berget för att hämta
budorden så samtalar han med Gud;

2 Mos 33:20
Ytterligare sade han: ”Mitt ansikte kan du dock
inte få se, för ingen människa kan se mig och
leva.”

Bibelordet antyder att Gud har ett ansikte.
Det antyder också att det går att se Gud -
men att ingen människa på jorden "kan
se mig och leva".

I Uppenbarelsebokens beskrivning av
himlen framgår att Gud har en tron. Varför
ska han sitta på en tron, om han inte har
en kropp, verkar onödigt. Dessutom står
att Guds tjänare ska se hans ansikte:

Upp 22:3
Och ingen förbannelse ska vara mer. Och Guds
och Lammets tron ska stå där inne, och hans
tjänare ska tjäna honom och ska se hans ansikte.

I Daniels bok finns ett mycket intressant
avsnitt där Daniel i en framtidssyn får se
Jesus komma inför Fadern i himlen efter
att han blivit uppryckt på en sky efter sin
uppståndelse (som Apg. beskriver det):

Dan 7:9,13
Sedan jag ännu såg härpå, blev troner framsatta,
och en som var gammal satte sig ned. Hans kläd-
nad var snövit, och håret på hans huvud var som
ren ull;...

Sen fick jag, i min syn om natten, se hur en som
liknade en människoson kom med himlens skyar;
och han nalkades den gamle och fördes fram inför
honom.

Här berättas bl a att Guds hår var vitt som
ren ull och att han var gammal och satte sig
ned på en tron.

Bibeln säger att vi har blivit skapade till
Guds avbild;

1 Mos 1:26
Och Gud sa: ”Låt oss göra människor till vår av-
bild, till att vara oss lika

Faktum är att i lustgården då dagen började
svalkas, brukade Gud hälsa på Adam och
Eva och då hörde de honom komma gående.

Och som de flesta vet så gömde de sig en
gång för Gud när de hörde honom komma;

1 Mos 3:8
Och de hörde HERREN Gud vandra i lustgården,
när dagen började svalkas; då gömde sig man-
nen med sin hustru för HERREN Guds ansikte
bland träden i lustgården.

På samma sätt som Adam och Eva kunde
umgås med Gud på ett fysiskt sätt, så kom-
mer vi kunna umgås i fysisk närhet med
Fadern i Guds paradis.

Gud skapade en fysisk värld helt enkelt där-
för att han själv har en kropp. Han skapade
människan lik sig själv.

Han blev glad när han såg det han skapat.
Kroppsligen umgicks han med människan
fram till dess Adam och Eva föll i synd och
fördrevs ur lustgården.

Jag tänker även på berättelsen om den för-
lorade sonen;

Luk 15:20-24
Så stod han upp och gick till sin fader. Och medan
han ännu var långt borta, fick hans fader se
honom och ömkade sig över honom och skyndade
emot honom och föll honom om halsen och
kysste honom innerligt.

Men sonen sa till honom: ’Fader, jag har syndat
mot himlen och inför dig; jag är inte mer värd att
kallas din son.’

Då sa fadern till sina tjänare ’Skynda er att ta fram
den yppersta klädnaden och klä honom i den, och
sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter.

Och hämta den gödda kalven och slakta den, så
vill vi äta och göra oss glada. För denne min son
var död, men har fått liv igen; han var förlorad
men är återfunnen.’ Och de började göra sig
glada. 

Har vi fått ögonsalva av Herren så vet vi att
denna berättelse också talar om hans för-
lorade söner och döttrar, "Adam och Eva"
som kommit på avvägar.

På samma sätt vill Gud möta oss. Här på
jorden genom den osynlige helige Ande,
men i himlen står det ska Fadern avtorka
mångas tårar. I det är jag säker inryms
även en riktig fysisk bamsekram.

Jag tror vi har att vänta oss en underbar
närhet till Gud Fadern! Jag tror hela himlen
är långt mer verklig och fysisk än den här
världen vi lever i nu. Jag tror allt är maxat
i himlen!

Tanken att den högsta intelligensen och den
största kärleken är något osynligt och inte
har någon form eller förmår visa upp ett
fysiskt väsen, men samtidigt har skapat allt
vacker och hänförande - är helt enkelt
barnslig och orealistisk, och därför, helt
naturligt, även obiblisk.

Björn Hellman






No comments:

Post a Comment