Monday, February 11, 2019

Gud räddade vår familj

När jag var nykristen 1983,
och Gud hade lyft mig ur
svåra situationer, då trodde
jag Gud om allt - och jag är
på väg dit igen.

Jag gick då upp till min gamla
mormor som var helt borta,
bara skinn och ben och
helt dement. Dagar kvar att
leva.

När jag bad för henne vid
hennes bädd på sjukhuset
så började hennes händer
skaka och rörde sig mot
varandra och de knäpptes,.
tårar trängde fram.

Och jag bad en frälsnings-
bön och fick förvissa mig om
att mormor gick hem till
himlen.

Mormor bodde i Vasastan.
En ensam kvinna med tre
barn, som förde alla barnen
genom skolsystemet med
högre studier - på sin lön
som postkassörska.

När hennes barn var små
flyttade en kvinnlig Kinamis-
sionär in på gatan. Hon blev
så förtjust i lille Bengt, min
mors bror. Hon började be
för hela familjen.

Mamma fick TBC, och till-
bringade tid på sanatorium.
Mormor var förvivlad en
dag när hon klädde granen.
Då hör hon en röst som
säger; Kerstin kommer att
bli helt frisk.

Bengt blev frälst först, i
slutet av 60-talet efter en
svår livskris. Mamma, änka
med fyra barn, blev radikalt
befriad från alkohol 1971
när livet var slut. Jesus
gjorde det inget annat kunde
göra, befriade henne. Vårt
hem förändrades.

Äldste Per var tekniker och
utvecklade Viggen. Han
trodde inte riktigt på det där
snacket om Jesus..

Per gick ofta försjunken i
tankar kring någon avancerad
jobbfrågeställning. En dag
ramlade han ner i en smörj-
grop på en bensinmack och
spräckte skallen. Han borde
varit död med det.

En ambulans kom precis förbi
när den chockade mackägaren
sprang ut på gatan. På Lin-
köpings Lasarett pågick ett
läkarsymposium med special-
ister från hela världen. Där
fanns läkare som snabbt
kunde ta sig an Per.

Mormor satt och grät utanför
sjukrummet, när radion slogs
på och en präst läste ur bibeln
det ordet av Jesus: "Gå, din
son får leva". Samtidigt kom-
mer Bengt ut ur rummet och
säger att Herren under bön
talat till honom att Per skulle
bli helt frisk.

Per blev frisk, med ett inoper-
erat pannben av plast. En dag
när han är ute och går får han
en slags Saulus-upplevelse,
"Per, varför står du emot mig?".
Per nedvärderade fortfarande
sina syskons tro. Men nu blev
Per en kristen.

Jag blev först kristen i min
syskonskara 1983 där denna
berättelse började. Sedan har
mina systrar kommit till tro. Vi
bar med oss hur en ambulans
hämtat vår enda förälder i
natten. Men hur mamma kom
hem med ett nytt lyster i
ögonen.

Gud frälste henne radikalt ute
i trapphuset där hon stod på
Löwenströmska sjukhuset och
ville avsluta sitt liv. Hon åkal-
lade Jesus, som hennes bror
sagt att hon skulle göra vid
problem.

Hon var djupt deprimerad när
hon lämnade rummet med
de andra kvinnorna. Nu kom
hon in på rummet med en
sådan Gudsnärvaro och glädje
över sig att alla blev helt tagna

Mamma rörde inte en droppe
alkohol eller en cigarett igen
efter detta. Hon berättar fort-
farande för andra så fort hon
får tillfälle; om denne Jesus
som så räddade henne ur döds-
skuggans dal när allt var slut.

Björn Hellman







No comments:

Post a Comment