Saturday, October 27, 2018

Förlåtelse

Den kristna kvinnliga förkunnaren Joyce Meyer har
sagt (ungefär) följande tänkvärda sanning;

Att inte förlåta någon som gjort dig illa - eller till
och med riktigt illa, det är som att tömma en flaska
gift i sin egen strupe, och tro att den som gjort en ont
är den som kommer att ta skada.

I Ordspråksboken i bibeln står att ett bittert sinne är
röta i benen. Benröta är en sjukdom;

Ords 14:30
Ett saktmodigt hjärta är kroppens liv, men
bittert sinne är röta i benen.

När lärjungen Petrus frågar Jesus om det är tillräckligt
att sju gånger förlåta någon som gång på gång gör en
illa, så svarar Jesus att vi ska förlåta 7 x 70 gånger.
Vilket måste betraktas som att vi alltid ska förlåta oav-
sett vad vi utsätts för eller hur många gånger det sker.

Matt 18:21-22
Då trädde Petrus fram och sa till honom: ”Herre,
hur många gånger ska jag förlåta min broder,
om han syndar mot mig? Är sju gånger nog?
Jesus svarade honom: ”Jag säger dig: Inte sju
gånger, utan sjuttio gånger sju gånger.

Huvudtanken med förlåtelse är naturligtvis inte att man
själv ska må bra, utan att man ska visa Guds kärlek och
förlåta som han har förlåtit oss. Jesus dog ju för våra
synder redan innan vi lärde känna honom och tog emot
hans förlåtelse. Han avkrävde inte att vi först bad om
förlåtelse för våra fel.

Jesus dog ju därmed också för alla de/ni som inte ens
vill ta emot Guds förlåtelse i Jesus under jordelivet.
Men det Jesus gjorde på korset blir till ingen nytta alls
för människor som inte ödmjukar sig och tar emot
Guds förlåtelse. De dör i sina synder och går evigt
förlorade.

Det visar att om jag förlåter någon innan den bett mig
om förlåtelse, så har den personen fortfarande ett an-
svar. Men min ovillkorliga förlåtelse skapar i det
osynliga en öppning i relationen istället för ett
ställningskrig.

Här en tänkvärd liknelse från Jesus själv i Matteus
evangelium som handlar om förlåtelsen;

Matt 18:23-35
Alltså är det med himmelriket, som när en kung
ville hålla räkenskap med sina tjänare. Och när
han började hålla räkenskap, förde man fram till
honom en som var skyldig honom tio tusen pund.

Men då denna inte kunde betala, bjöd hans herre
att han skulle säljas, även hans hustru och barn
och allt vad han ägde, för att skulden skulle bli
betald. Då föll tjänaren ner för hans fötter och sa:
’Ha tålamod med mig, så ska jag betala dig allt.’
Och tjänarens herre ömkade sig över honom och
gav honom fri och efterskänkte honom hans skuld.

Men när samme tjänare kom ut, träffade han på
en av sina medtjänare, som var skyldig honom
hundra silverpengar; och han tog fast denne och
grep honom vid strupen och sa: ’Betala vad du är
skyldig.’ Då föll hans medtjänare ned och bad
honom och sa: ’Ha tålamod med mig, så ska jag
betala dig.’ Men han ville inte, utan såg till att
sätta honom i fängelse, till dess han hade betalt
vad han var skyldig. Då nu hans medtjänare såg
det som skedde, tog de mycket illa vid sig och gick
och berättade för sin herre allt som hade skett. 
kallade hans herre honom till sig och sa till honom:
’Du onde tjänare, allt vad du var skyldig efter-
skänkte jag dig, eftersom du bad mig om det.
Borde då inte du också ha förbarmat dig över din
medtjänare, som jag förbarmade mig över dig?’

Och i sin vrede överlämnade hans herre honom i
fångknektarnas våld, till dess han hade betalt allt
vad han var skyldig. Så skall också min himmelske
Fader göra med er, om I inte av hjärtat förlåter var
och en sin bror.”

Vi kan behöva hjälpa varandra att förlåta. Det kan ske
genom att vi lyssnar till och försöker förstå vad en
annan människa gått igenom, och ger den människan
gehör för det hon faktiskt har utsatts för. Det kan
finnas djupa sår. Sedan får vi leda allt vidare mot att
förklara förlåtelsens hemligheter.

Vi  kan  först behöva leda en  människa fram till
Jesus Kristus för att ta emot Guds förlåtelse för sin
egen del - med vilket följer en förståelse och insikt om
att vi alla har brustit i smått eller stort, och alla är i
behov av förlåtelse.

Björn Hellman


No comments:

Post a Comment