Friday, September 9, 2016

Judisk bröllopstradition och Lammets bröllop

Mikael Walfridssons bloggpost från 5 Oktober 2015.

Insiktsfullt om hur äldre judisk bröllopstradition i allt
väsentligt återspeglar och profetiskt förevisar skriftens
undervisning om den kristna församlingens, brudens,
bröllopsförberedelser och uppryckande från jorden - till
att möta Jesus Kristus, brudgummen, på himmelens
skyar, för att fira himmelskt bröllop.

http://jesus-kommer-snart.blogspot.se/2015/10/den-judiska-brollopstraditionen-och.html?showComment=1444149388002#c4068462969481091947


Undervisningen om uppryckandet av församlingen, som
sker i direkt anslutning till de döda i Kristus kroppsliga
uppståndelse, finner du delar av på många ställen i
skriften. Här kommer några:

Johannes Evangelium 14:3
”Era hjärtan vare inte oroliga. Tro på Gud; tro
också på mig. I min Faders hus är många boningar;
om så inte var, skulle jag nu säga eder att jag går
bort för att bereda er rum. Och om jag än går bort
för att bereda er rum, så ska jag dock komma igen
och ta eder till mig; för jag vill att där jag är, där
ska ni också vara."

1 Tessalonikerbrevet 4:16-18
För Herren ska själv stiga ner från himlen, och
ett maktbud ska ljuda, en överängels röst och en
Guds basun. Och först ska de i Kristus döda
uppstå;  sen ska vi som då ännu lever och har
lämnats kvar bli jämte dem bortryckta på skyar
upp i luften, Herren till mötes; och så ska vi alltid
få vara hos Herren. Så trösta nu varandra med
dessa ord.

1 Korintierbrevet 15:22-23
Och så som i Adam alla dör, så ska också i Kristus
alla göras levande. Men var och en i sin ordning:
Kristus som förstlingen, därefter vid Kristi till-
kommelse, de som hör honom till.

1 Korintierbrevet 15:51-52
Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla
avsomna, men alla ska vi bli förvandlade, och det i
ett nu, i ett ögonblick, vid den sista basunens ljud.
För basunen ska ljuda, och de döda ska uppstå till
oförgänglighet, och då ska vi bli förvandlade.

Jesaja 26:20-21
Välan då, mitt folk,
gå in i dina kamrar
och stäng igen dörrarna om dig;
göm dig ett litet ögonblick,
till dess att vreden har gått förbi.
För se, HERREN
träder ut ur sin boning,
för att hemsöka jordens inbyggare
för deras missgärning;
och jorden skall låta komma i dagen
allt blod som där har blivit utgjutet,
och skall inte längre betäcka
dem som där hava blivit dräpta.

Daniels bok 9:26-27  (om Antikrists tid, vreden)
 ..Och intill änden ska vara strid; förödelse är
oryggligt besluten. Och han ska med många
sluta ett starkt förbund för en vecka
(sju "dagar", d v s sju år), och för
en halv vecka ska genom honom slaktoffer
och spisoffer vara avskaffade; och på
styggelsens vinge skall förödaren komma..



No comments:

Post a Comment