Saturday, October 7, 2023

Jaktryggsäcks-test: "Pinewood Hunting" (Security Store) vs "5etta Torne 25"

Jämförelse Pinewood Hunting & 5etta Torne 25

Jag har gjort en jämförelse mellan två närmast
identiska (de bygger på samma bas), lätta &
billiga, jaktryggsäckar som också har vapen-
fodral för att kunna bära med vapen.

Säckarna heter Pinewood Hunting respektive
5etta Torne 25.

Jag köpte på prov hem Pinewood Hunting
ifrån Security Store Sweden AB i Byske, se
här;


Pinewoods modell ligger i de flesta fall under
eller runt 1.000 kr i pris. Hos Security Store
kostar den 995kr f n.

Säckmodellen som sådan finns alltså, som an-
tyds i början, på marknaden under flera olika
varumärken, den är i stort ganska genomtänkt
och prisvärd, (priset kan dock variera), för
den som vill vara prismedveten.

Den har många fack för olika ändamål. Den
har två yttre sidofack för termos eller vätska.
Vapenfodralet går även att fälla ihop & gömma
mellan rygg och övrig säck i en egen ficka
med dragkedja. Väldigt praktiskt.

Om jag ska nämna något som går att förbättra
så skulle jag ha önskat att modellen var ca 
5 cm längre för ryggen och att midjebältet var
lite kraftigare, gärna med ficka för patroner.


Bytespåse och problem med fästsystem

Med Pinewoods modell, och jag tror även
övriga varumärken, t ex 5etta:s, så medföljer
en bytespåse tänkt för fågeljakt. Den ska gå 
att hänga baktill utanpå ryggsäcken genom
karbinhakar som fästs i D-ringar på säcken.

Här har tyvärr Pinewoods säck från Security
Store en stor brist man inte ser hos 5etta´s
modell: Pinewoods modell har oförklarligt
bara D-ringar nedtill på säcken, ej upptill.

När jag frågar Security Store om detta för-
svarar de det med att upptill ska desamma
karbinhakarna fästas i de lodräta banden.

Varför då, undrar man stilla.. Varför ska inte
alla karbinhakar då fästas i dessa lodräta
banden som går uppifrån och ända ner, och
där de nedre D-ringarna sitter i banden.

Om man studerar bilder på ryggsäcken av
de olika varumärkesalternativen så förstår
man direkt vad jag här syftar på - & tyvärr
är det så illa att karbinhakarna är nära o-
möjliga att fästa upptill när D-ringar saknas.

Jag har försökt få till det & det är väldigt
svårt och blir extremt konstigt & osnyggt..
I normal vinterkyla blir det nog omöjligt.
Allt leder istället osökt tankarna till en
hemkommen batch där D-ringar missats.

Här är länken till 5ettas modell att jämföra
med, den har alltså fyra D-ringar, vilket
gör min jämförelse övertydlig;


Jag vill här hjälpa jägarbröder / systrar att
inte köpa fel modell / varumärke.

Naturligtvis går det att fixa till problemet
själv genom att försöka finna och köpa
4st öppningsbara D- eller O-ringar & byta
ut de två befintliga så att alla blir lika..

och "säcken kan då bli ännu bättre".. vilket
är sammanfattningen av det "käcka" svar
jag tagit del av från Security Stores kund-
medvetna kundtjänst.

Säcken blir för mig några hundra kronor
dyrare, totalt minst 1200 kr för säcken om
jag vill att den ska fungera (som avsett).
5etta:s säck fungerar bra från början och
kostar 695 kr, alltså bara drygt hälften.

Jag gillar den generella säckmodellen,
men jag hoppas att många ska ta del av
denna information så att man väljer rätt,

både vad gäller modell och försäljnings-
kanal.. så allt blir ärligt och riktigt och
du som kund blir nöjd med både produkt
och bemötande.

För den som så önskar delar jag gärna
med mig av min mailkonversation med
Security Store´s kundtjänst.

//Björn Hellman




No comments:

Post a Comment