2 Tim 1:3
"Jag tackar Gud, som jag i likhet med
mina förfäder tjänar, och det med rent
samvete, såsom jag också oavlåtligen
har dig i åtanke i mina böner, dag och
natt."
Aposteln Paulus var inte försiktig med att
tala om att han tjänade Gud med rent sam-
vete, i stor frimodighet.
Betydde det att han var präktig och alltid
gjorde allt rätt till 100% - att han skröt?
Nej, det var inte det Paulus menade, men
de som inte förstod rättfärdigheten från
Gud kunde lätt missuppfatta det Paulus
uttryckte här.
Heb 10:22
"Så låt oss med uppriktiga hjärtan gå
fram i full trosvisshet, bestänkta till
våra hjärtan och därigenom renade
från ett ont samvete.."
Detta bibelord uppenbarar varför vi som
kristna alltid ska kunna ha det rena sam-
vete som Paulus hänvisar till;
Det beror enbart på att vi blivit bestänkta
till våra hjärtan av Jesu blod. Han som bar
vår synd på korset.
När vi i tro tagit emot denna sanning blir
vi av Gud renade från all vår synd, och då
finns inte längre någon grund för ett
dåligt samvete.
Här infinner sig inte alltid det rena sam-
vetet automatiskt, vi kan behöva om-
programmera vårt gamla invanda tanke-
liv, så att hela vår varelse till slut förstår
fullheten av att vi blivit gjorda rättfärdiga,
och att vi nu kan ha lika gott samvete
som Jesus vandrade i.
För det beror inte på oss ens till 0,01%.
Allt beror ju på honom, vad han gjort.
"Jag tackar Gud, som jag i likhet med
mina förfäder tjänar, och det med rent
samvete, såsom jag också oavlåtligen
har dig i åtanke i mina böner, dag och
natt."
Aposteln Paulus var inte försiktig med att
tala om att han tjänade Gud med rent sam-
vete, i stor frimodighet.
Betydde det att han var präktig och alltid
gjorde allt rätt till 100% - att han skröt?
Nej, det var inte det Paulus menade, men
de som inte förstod rättfärdigheten från
Gud kunde lätt missuppfatta det Paulus
uttryckte här.
Heb 10:22
"Så låt oss med uppriktiga hjärtan gå
fram i full trosvisshet, bestänkta till
våra hjärtan och därigenom renade
från ett ont samvete.."
Detta bibelord uppenbarar varför vi som
kristna alltid ska kunna ha det rena sam-
vete som Paulus hänvisar till;
Det beror enbart på att vi blivit bestänkta
till våra hjärtan av Jesu blod. Han som bar
vår synd på korset.
När vi i tro tagit emot denna sanning blir
vi av Gud renade från all vår synd, och då
finns inte längre någon grund för ett
dåligt samvete.
Här infinner sig inte alltid det rena sam-
vetet automatiskt, vi kan behöva om-
programmera vårt gamla invanda tanke-
liv, så att hela vår varelse till slut förstår
fullheten av att vi blivit gjorda rättfärdiga,
och att vi nu kan ha lika gott samvete
som Jesus vandrade i.
För det beror inte på oss ens till 0,01%.
Allt beror ju på honom, vad han gjort.
Heb 13:18
Be för oss. För vi tror oss ha ett gott
samvete eftersom vi alltid söker att i
allt föra en god vandel (livsstil).
Ovanstående undervisning behöver så
kompletteras med följande, i enlighet
med ovanstående bibelord;
När vi väl kommit till tro, och, utan egen
ansträngning, bara av Guds nåd, blivit
rättfärdiggjorda och befriade från ett ont
samvete..
..så behöver vi söka att föra en god livs-
stil, i en efterföljelse av Jesus. Och så
vara barn till den Högste. När vi gör
fel i något avseende ber vi om förlåtelse,
Ovanstående undervisning behöver så
kompletteras med följande, i enlighet
med ovanstående bibelord;
När vi väl kommit till tro, och, utan egen
ansträngning, bara av Guds nåd, blivit
rättfärdiggjorda och befriade från ett ont
samvete..
..så behöver vi söka att föra en god livs-
stil, i en efterföljelse av Jesus. Och så
vara barn till den Högste. När vi gör
fel i något avseende ber vi om förlåtelse,
tar emot förlåtelse, och bevarar oss så
i det goda samvetet,
Rättfärdiggörelsen, när vi förstår dess
oerhörda omfattning; den ställning vi
som troende har fått i Kristus, hjälper
oss att övervinna frestelser att falla in
i gammal livsstil igen, vi vill inte göra
en bakvänd karriär på syndens område.
De flesta som kommer till tro kämpar
dock med olika saker i sina liv, som
man vill bli fri ifrån. Här är viktigt att
det är, som bibeln också undervisar,
Rättfärdiggörelsen, när vi förstår dess
oerhörda omfattning; den ställning vi
som troende har fått i Kristus, hjälper
oss att övervinna frestelser att falla in
i gammal livsstil igen, vi vill inte göra
en bakvänd karriär på syndens område.
De flesta som kommer till tro kämpar
dock med olika saker i sina liv, som
man vill bli fri ifrån. Här är viktigt att
det är, som bibeln också undervisar,
den Helige Ande som helgar oss.
Vi har var och en vår egen vandring
med Gud. I första hand är det inte män-
niskor som ska tala om för oss hur
snabbt och på vilket sätt vi ska bli bät-
tre troende;
Gud är det som vet roten till våra unika
problem och han vet ordningen i vilken
vi bäst kan hitta ut i frihet.
Under en sådan process av bristfällighet
kan vi hela tiden leva i det goda sam-
vete som kommer av Guds nåd i det vi
accepterat Jesus som vår Herre.
Vi har var och en vår egen vandring
med Gud. I första hand är det inte män-
niskor som ska tala om för oss hur
snabbt och på vilket sätt vi ska bli bät-
tre troende;
Gud är det som vet roten till våra unika
problem och han vet ordningen i vilken
vi bäst kan hitta ut i frihet.
Under en sådan process av bristfällighet
kan vi hela tiden leva i det goda sam-
vete som kommer av Guds nåd i det vi
accepterat Jesus som vår Herre.
Apg 23:1
"Och Paulus fäste sina ögon på rådet
och sa; intill denna dag har jag van-
drat inför Gud med ett i allo gott
samvete.
Då befallde översteprästen Ananias
att de skulle slå honom på munnen."
Till slut vill jag ta upp ovan exempel på
en konfrontation mellan två olika typer
av hjärtan.
Det ena hjärtat vandrar i uppenbarelsen
av den nåd som skänks oss i tron på
Jesus ställföreträdande verk på korset.
Det andra hjärtat vandrar i en lagiskhet,
vilket innebär att man försöker behaga
Gud genom sina egna gärningar istället
för att erkänna sitt behov av Kristus.
Aposteln Paulus har här blivit förd inför
det stora judiska rådet, för något slag av
anklagelse emot honom.
Jag tror Paulus har räknat med en kon-
frontation på samvetsområdet, och det
verkar som att han söker den. Kanske
för att översteprästen ska bli skakad i
sin förtröstan på sin egen förmåga.
När Paulus här väljer att ta upp sitt i allt
goda samvete, så blir det för mycket för
denne överstepräst.
Han tycker sig ju höra i sina öron att den
här Paulus säger att han gjort allt rätt i sitt
religiösa liv, och därför har ett gott sam-
vete;
Men han, Ananias, som är överstepräst,
har försökt att just göra allt rätt, dock på
egen hand och i egen kraft och till sin
egen berömmelse..
..vilket lett fram till att han har ett sam-
vete som hela tiden vittnar emot honom,
ju mer han försöker att göra rätt.
För så här säger ju bibeln:
Rom 3:20
"Av laggärningar blir ingen rättfärdig.
Det som kommer genom lagen är
kännedom om synden."
Detta var vad översteprästen Ananias
allt mer och mer upplevde när han för-
sökte bli rättfärdig genom lagen. Hans
hjärta blev bara mer och mer övertygat
om synd.
Bibeln slutar tack och lov inte här;
Rom 5:1
"Då vi nu har blivit rättfärdiggjorda av
tro, har vi frid med Gud (gott samvete)
genom vår Herre Jesus Kristus,.."
Rom 8:1
Så finns nu här alls inte någon för-
dömelse (dåligt samvete) för dem som
är i Kristus Jesus,.."
I Kristus blir vi rättfärdiggjorda. Bara
där finns friden. Bara där finns det
goda samvetet. Där vi gör goda gärning-
ar som ger Gud äran.
//Björn Hellman
No comments:
Post a Comment