Friday, May 22, 2020

Profeten Amos exempel

Amos 7:10-17 (Bibeln, GT)
Men Amasja, prästen i Betel,
sände till Jerobeam, Israels
konung, och lät säga: ”Amos
förehar en sammansvärjning
mot dig, mitt i Israels hus.
Landet kan inte härda ut med
allt hans ordande.
För så har Amos sagt: ’Jero-
beam ska dö för svärd, och
Israel ska föras bort i fången-
skap ur sitt land.’”
Och Amasja sade till Amos:
”Du siare, gå din väg och sök
din tillflykt i Juda land; där
må du äta ditt bröd, och där
må du profetera.
Men i Betel får du inte vidare
profetera, för det är en
konungslig helgedom och ett
rikets tempel.”
Då svarade Amos och sa till
Amasja:
”Jag är varken en profet eller
en profet-lärljunge, jag är en
boskapsherde, som lever av
mullbärsfikon.
Men HERREN tog mig från
hjorden; HERREN sa till mig:
’Gå åstad och profetera för
mitt folk Israel.’
Så hör nu HERRENS ord.
Du säger: ’Profetera inte mot
Israel och predika inte mot
Isaks hus.’
Därför säger HERREN så:
Din hustru ska bli en sköka i
staden, dina söner & döttrar
ska falla för svärd, ditt land
ska bli utskiftat med mät-
snöre, själv ska du dö i ett
orent land, och Israel ska
föras bort i fångenskap ur
sitt land.”
----------------------
Amos var inte en ansenlig
profet, välkänd och respek-
terad i församlingen.
Herren hade kommit och
på sitt egna initiativ lyft
Amos ur hans vardagliga
sysslor.
Amos profeterade mot den
rådande makten för att det
fanns anledning till det.
Men Amasja, prästen, det
vill säga gängse religiösa
ledarskapet, tyckte det var
fel av Amos att profetera
så mot "rikets tempel" d v s
finrummen i landet.
Han kanske tyckte att de
ska man bara be för och
välsigna oavsett vad som
planeras mot Gud själv,
inom lyckta dörrar.
Motståndet mot den profet-
tjänst Gud här helt själv,
utan att fråga Amasja om
lov, insatt, ledde till dåliga
konsekvenser för Amasja,
som inte frågat Gud om
vem Amos var inför honom,
utan gick på egen föråldrad
intuition, även påverkad av
relationer med makten.

No comments:

Post a Comment