Wednesday, October 9, 2019

Förlåtelse

Den kristna kvinnliga förkunnaren Joyce Meyer
har sagt (ungefär) följande tänkvärda sanning;

Att inte förlåta någon som gjort dig illa - eller
till och med riktigt illa, det är som att tömma en
flaska gift i sin egen strupe, och tro att den som
gjort en ont är den som kommer att ta skada.

I Ordspråksboken i bibeln står att ett bittert
sinne är röta i benen. Benröta är en sjukdom;

Ords 14:30
Ett saktmodigt hjärta är kroppens liv, men
bittert sinne är röta i benen.

När lärjungen Petrus frågar Jesus om det är till-
räckligt att sju gånger förlåta någon som gång
på gång gör en illa, så svarar Jesus att vi ska
förlåta 7 x 70 gånger.

Vilket måste betraktas som att vi alltid ska för-
låta oavsett vad vi utsätts för eller hur många
gånger det sker.

Matt 18:21-22
Då trädde Petrus fram och sa till honom:
”Herre, hur många gånger ska jag förlåta
min broder, om han syndar mot mig? Är
sju gånger nog?

Jesus svarade honom: ”Jag säger dig:
Inte sju gånger, utan sjuttio gånger sju
gånger.

Huvudtanken med förlåtelse är naturligtvis
inte att man själv ska må bra, utan att man ska
visa Guds kärlek och förlåta som han har för-
låtit oss.

Jesus dog ju för våra synder redan innan vi
lärde känna honom och tog emot hans för-
låtelse. Han avkrävde inte att vi först bad om
förlåtelse för våra fel.

Jesus dog ju därmed också för alla de/ni som
inte ens vill ta emot Guds förlåtelse i Jesus
under jordelivet.

Men - det Jesus gjorde på korset blir inte till
någon nytta alls för människor som inte öd-
mjukar sig och tar emot Guds förlåtelse. De
dör i sina synder och går evigt förlorade.

Det visar att om jag förlåter någon innan den
bett mig om förlåtelse, så har den personen
fortfarande ett ansvar. Men min ovillkorliga
förlåtelse skapar i det osynliga en öppning i
relationen istället för ett ställningskrig.

Här en tänkvärd liknelse från Jesus själv i
Matteus evangelium som handlar om för-
låtelsen;

Matt 18:23-35
Alltså är det med himmelriket, som när en
kung ville hålla räkenskap med tjänarna.

Och när han började hålla räkenskap förde
man fram till honom en som var skyldig
honom tio tusen pund.

Men då denne inte kunde betala bjöd hans
herre att han skulle säljas så även hans
hustru och barn och allt vad han ägde, för
att skulden skulle bli betald.

Då föll tjänaren ner för hans fötter och sa:
’Ha tålamod med mig, så ska jag betala dig
allt.’ Och tjänarens herre ömkade sig över
honom och gav honom fri och efterskänkte
honom hans skuld.

Men när samme tjänare kom ut, träffade
han på en av sina medtjänare som var
skyldig honom hundra silverpengar; och
han tog fast denne och grep honom vid
strupen och sa: ’Betala vad du är skyldig.’

Då föll medtjänaren ner och bad honom
och sa: ’Ha tålamod med mig, så ska jag
betala dig.’

Men han ville inte, utan såg till att sätta
honom i fängelse, till dess han hade betalt
vad han var skyldig.

Då nu hans medtjänare såg detta tog de
mycket illa vid sig och gick och berättade
för sin herre allt som hade skett.

kallade hans herre honom till sig och
sa till honom: ’Du onde tjänare, allt vad
du var skyldig efterskänkte jag dig,
eftersom du bad mig om det.
 
Borde då inte du också ha förbarmat dig
över din medtjänare, som jag förbarmade
mig över dig?’

Och i sin vrede överlämnade hans herre
honom i fångknektarnas våld, till dess
han hade betalt allt vad han var skyldig.

Så skall också min himmelske Fader göra
med er, om ni inte av hjärtat förlåter var
och en sin bror.”

Vi kan behöva hjälpa varandra att förlåta. Det
kan ske genom att vi lyssnar till och försöker
förstå vad en annan människa gått igenom
och ger den människan gehör för det hon
faktiskt har utsatts för.

Det kan finnas djupa sår. Sedan får vi leda
allt vidare mot att förklara förlåtelsens
hemligheter.

Vi  kan  först behöva leda en  människa fram
till Jesus Kristus för att ta emot Guds för-
låtelse för sin egen del - med vilket följer en
förståelse och insikt om att vi alla har brustit
i smått eller stort, och alla är i behov av för-
låtelsen.

Björn Hellman







No comments:

Post a Comment